laser

لیزر چیست؟

لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد تنها خواص فیزیکی آن است که آن را از پرتو های نور ایجاد شده توسط سایر منابع متمایز می سازد.

Laser ) سرواژه (Light Amplification by Stimulate Emission of Radiation

که نخستین بار طرح اولیه آن توسط اینشتین ارائه شد که درآن با تابش یک فوتون به یک ذره بر انگیخته  یک فوتون دیگر با همان فرکانس فوتون اول آزاد می شود و با رائه آن شمار فوتون های آزاد شده افزایش یافته که به صورت پرتوی باریکی نمایان می گردد.

مبانی نظری لیزر را آلبرت اینشتین در 1916 میلادی طی مقاله ای مطرح کردولی سالهی نسبتا زیادی طول کشید تا صنعت و فناوری امکان ساخت نخستین لیزر را فراهم کند.چارلز تاونز در سال 1953 میزر (تقویت کننده موج میکروویو) را اختراع کردو خواست آزمایش های خود را حول جایگزینی نور مرئی به جای فرو سرخ ادامه دهد و هم زمان این امر میان آزمایشگاه های گوناگون در سراسرجهان به عنوان رقابتی جدی در نظر گرفته شد.نخستین میزر با استفاده از گذار میکروویودر مولکول های آمونیاک ساخته شد.در سال 1958 نخستین بار پیشنهادفعالیت میزر در فرکانس های نوری در مقاله ای توسط اسکاولو وتاونز داده شد.عبارت لیزر در همان زمان در مقاله ای از <گوردون هولد>،دانشجوی دکترای دانشگاه کلمبیا پیشنهاد شد وتئودورمیمن لیزر پالسی یاقوت را در 1960 ساخت. نخستین لیزر گازی را نیزعلی جوان فیزیکدان ایرانی در سال 1961 با استفاده از هلیم و نئون ساخت. در سال 1962 نیز پیشنهاد لیزرهای نیمه هادی مطرح گردید.استفاده مهم لیزر که ما با آن آشنا هستیم گرافیک لیزری است.

گرافیک لیزری چیست؟

گرافیک لیزری هنر طراحی تصاویر دو بعدی ونمایش آنها توسط پرتو های لیزر بر روی صفحه نمایش اعم از دیوار،ساختمان،پرده،آب ،دود و .... است که با توجه به ماهیت پرتوهای لیزر،نمایشی خارق العاده وفراتر از پخش تصویرتوسط پروژکتورهای معمولی بر پرده های نمایش برای مخاطبان ایجاد می نماید.

منتظر مطالب جدید درباره همین موضوع باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد